Krantenartikel

Leren met Windesheim-triviant - Sander Lindenburg. - 2010
Verschenen in De Stentor van 22 september 2010

ZWOLLE - Windesheim heeft zijn eigen eiland. Huurprijs: 1000 euro per jaar. Het ligt in Second Life, een virtuele wereld op internet waar onderwijsvernieuwing wordt toegepast.

Inge Strijker, Wim Trooster en Arjen Breedveld van het lectoraat ict & onderwijsinnovatie van Hogeschool Windesheim met op de voorgrond een fragment uit het Triviant-spel. foto Montage Eddy van de Water/Foto Sander Lindenburg
 

Te zien dat leren en plezier samen kunnen gaan is een grote stimulans voor Wim Trooster van het lectoraat ict & onderwijsinnovatie van Windesheim. Dit lectoraat bestaat nu drie jaar en ontwikkelt voor instellingen binnen en buiten de hogeschool digitale toepassingen die zorgen dat het onderwijs makkelijker wordt en geheel bij de tijd blijft met de huidige technische ontwikkelingen. "Want daar mankeert het wel aan. Zeker in hbo-land moeten we zorgen dat we minstens gelijk met de markt blijven lopen of eigenlijk voorlopen", zegt Inge Strijker, die als onderzoeker verbonden is aan het lectoraat. In het afgelopen half jaar heeft het lectoraat een digitale versie ontwikkelt van het spel Triviant. Leerkrachten kunnen hun vragen en antwoorden daar in stoppen, waarna leerlingen de stof spelenderwijs tot zich kunnen nemen. Het spel is te spelen op Second Life, een deel van internet dat allerminst dood is volgens de Zwolse ontwikkelaars. "Zo gaat dat altijd: Je hebt eerst de hype, waarbij iedereen meedoet en daarna blijven de serieuze gebruikers over. In die fase zitten we nu", zegt student Arjen Breedveld, die het Triviant technisch realiseerde. "Eerst kende ik hem niet in persoon. Op Second Life zijn we over dit idee gaan praten", zegt docent Trooster over de totstandkoming van het project.

Hij is opgetogen over de manier waarop gebruikers reageren op het spel: "Ze kunnen het alleen met twee of meer spelen. Op die manier ontstaat discussie over de stof bij eventueel een fout onderwerp en dat is wat we willen". Bij de eerste testpanels moesten ze op het laatst dwingend zeggen dat ze moesten stoppen. "Ze kunnen dit 's avonds ook gewoon thuis doen, terwijl de een in Zwolle zit en de ander in Zuid-Afrika en al spelend sluipt er vanzelf de stof binnen". Het Triviant-spel wordt gespeeld in de 3D-omgeving van Second Life. Voor het gebruik van die techniek en faciliteiten moet Windesheim huur betalen.

Het lectoraat is bezig met veel meer vernieuwingen. Inge Strijker: "We werken aan 'augmented reality', waarbij de werkelijkheid zich mixt met de virtuele wereld. Daarin kun je bijvoorbeeld een rollenspel doen, dat op die manier minder bedreigend over komt dan in het echt. Maar we zijn ook bezig met smartphones: Hoe mobieltjes alle organisatorische aspecten van het onderwijs - de weg in school, lesuitval, je cijferlijst - bij kunnen houden".

Dit artikel is overgenomen uit De Stentor van 22 september 2010 en ook te vinden op de website van De Stentor.